Dataskyddsförordningen (GDPR, The General Data Protection Regulation) gäller i hela EU och har till syfte att skapa en enhetlig och likvärdig nivå för skyddet av personuppgifter så att det fria flödet av uppgifter inom Europa inte hindras. Mycket i dataskyddsförordningen liknar de regler som fanns i personuppgiftslagen, PUL

Inom idrottsrörelsen behandlas en stor mängd personuppgifter. De används bland annat till att hålla ordning i medlemsregister, fördela ekonomiska stöd eller arrangera tävlingar.

Det finns särskilda regler för hur personuppgifter ska hanteras på ett tryggt och säkert sätt. Den 25 maj 2018 ersattes personuppgiftslagen, PUL, av den nya dataskyddsförordningen (GDPR), vilket gör att kraven förändras något. Med anledning av dessa förändringar vill vi förtydliga hur vi hanterar era personuppgifter. Sandviks IK förbehåller sig rätten genom medlemsavtal att lagra personuppgifter för medlems-, spelar- och närvarorapportering. Det gäller även för Svenska Fotbollsförbundets register för hantering av licenser och försäkringar. Uppgifterna lagras i föreningens datasystem till dess att medlemmarna inte längre är aktiva, vilket kontrolleras en gång per år.

Behöver era uppgifter rättas eller har ni frågor?

Kontakta i sådant fall Sandviks IKs kansli, Sandviks.ik@telia.com

Mer information finns via https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/

SIK Media

Upphovsrätt 2022 Sandviks IK. Tillstånd att använda citat från denna artikel beviljas förutsatt att källhänvisning ges till sandviksik.se